Nightterror (Nachtangsten)

Nachtangst en Nightterrors
Nachtangst en Nightterrors

Het is iets ongrijpbaars en dat maakt het nou juist zo vervelend; nightterror of ook wel nachtangst genoemd. Mijn zoontje had er last van toen hij 1.5 jaar oud was. We hebben dit als erg zwaar ervaren. Wat is het? Waar komt het vandaan? Wat moet je doen? En hoe los je het op?

Wat is Nightterror (nachtangst)?

De Latijnse naam in de medische wereld is Povor nocturnus. Nightterrors worden vaak vergeleken met nachtmerries maar het is echt wat anders. Bij een nachtmerrie heeft een kind last van enge beelden (dromen) en kan deze ook nog herinneren zodra hij wakker is. Bij Nightterror is dit niet het geval. 

Wat het precies is weet eigenlijk niemand. Je kan het vergelijken met slaapwandelen. Het heeft iets te maken met de diepe non- REM slaap. Wanneer een deel van de hersenen wakker worden, en een andere deel in slaapstand blijft dan ontstaat deze reactie. Een trigger kan een nare droom zijn maar vaak is het gewoon erfelijk. 

Bij wie en wanneer ontstaat Nightterror (nachtangst)

Nightterror kan voorkomen bij kinderen tussen de 1 jaar en 12 jaar maar er wordt een piek gezien rond de 18 maanden. Veel peuters hebben hier last van. Tussen de 35-37% van de kinderen heeft te maken met nachtangsten. 

Eerder vertelde ik al dat nightterror te maken heeft met de non-REM slaap. Deze slaap komt voor aan het begin van de nacht. Dit is ook het moment dat de nightterror vaak begint, aan het einde van de avond. Net als je zelf naar bed wilt gaan. 

Wat zijn de kenmerken van Nightterror (nachtangst)?

Herken jij de volgende kenmerken bij jouw kindje? Dan kan het goed zijn dat hij last heeft van nightterror/nachtangsten:

  • Je kindje wordt aan het einde van de avond wakker.
  • De ogen zijn open maar je kindje lijkt te slapen.
  • Je kindje maakt ongecontroleerde bewegingen.
  • Is erg boos en/of bang.
  • Je kan je kindje niet bereiken.
  • Bij troosten en/of aanrakingen lijkt het erger te worden.
  • Het gaat vanzelf over.
  • Je kindje lijkt er niets meer van te merken/weten zodra het over is.
  • Zit rechtop in zijn bed.
  • Slaat met zijn hoofd tegen de muur en/of bedje.

Mijn ervaring met Nightterror

De theorie ken je nu. Ik wil je ook graag nog wat vertellen over mijn eigen ervaringen met Nightteror. Mijn zoontje was 1,5jaar toen hij hier een langere periode last van heeft gehad. Ik denk in totaal zo’n 6 maanden. 

Hij voldeed aan veel van de kenmerken dus ik wist al vrij snel waar we mee te maken hadden. Het was altijd aan het einde van de avond als hij begon te huilen, zo rond 23:00u. Als ik ging kijken dan trof ik hem huilend en gillend aan in zijn bedje.

Gelukkig sliep hij toen nog in een ledikant waar hij niet uit kon. Het was dus niet zo dat hij zijn bed uit ging. Hij was in principe veilig. Wel kon het er heel wild aan toe gaan. Hij was vaak aan het draaien, slaan en schoppen. Dit zag er absoluut niet fijn uit. 

Mijn eerste reactie was om hem te willen troosten en helpen door hem uit zijn bed te halen en eigenlijk “wakker” proberen te maken. Maar dan werd het eigenlijk alleen maar erger. Hij ging soms zo hard te keer dat ik hem amper vast kon houden dus dan was het veiliger om hem in zijn bedje te laten. 

Ik zal eerlijk zijn: het kan echt heel beangstigend zijn. Dit kwam voornamelijk omdat ik hem gewoon echt op geen enkele manier kon bereiken en hij zo te keer ging. Hij leek wel bezeten. 

Hanneke S.

Meestal duurde het tussen de 10 en de 35 minuten. Gelukkig was het bij ons niet zo heel vaak. Ik denk gemiddeld zo’n 1x in de twee a drie weken. Soms wat vaker, soms minder vaak. We konden verder geen patroon ontdekken met zijn activiteiten overdag. Gelukkig ging het uiteindelijk vanzelf weer over.

Wel vond ik het heel fijn om te weten wat het was en wat ik moest doen. Dit gaf rust en de kracht om het te laten “gebeuren”. 

Blijf rustig, het komt goed

Hoe moeilijk het ook is blijf rustig. Echt waar, het gaat vanzelf over. Zorg dat je kindje veilig is. Zodra de nightterror over is dan zal je kindje zich er niets van herinneren. Maar ook voor jou als mama is het pittig. 

Praat erover met je partner, vrienden en familie. Je zal zien dat er meer mensen ervaring mee hebben. Stem ook met je partner af dat je elkaar afwisselt als het te zwaar wordt. Dit helpt voor je eigen gemoedstoestand. 

Tips bij Nightterror (nachtangst)

  • Maak je kindje niet wakker. Dit zal niet helpen, sterker nog het zal alleen maar erger worden.
  • Probeer je kindje niet te troosten. Een enkele aanraking kan de nightterror al verergeren.
  • Zorg dat je kindje veilig is. Je kindje kan zich door ongecontroleerde bewegingen bezeren dus zorg voor een veilig omgeving. Dit kan bijvoorbeeld dmv een boxbumper.
  • Blijf zelf rustig. Het gaat echt vanzelf over, het is een kwestie van tijd. 
  • Je hoeft je kindje niet te troosten maar blijf wel bij hem in de buurt. Zodat je er bent als er wat gebeurt en/of als hij wakker wordt. 
  • Zorg overdag voor rust en regelmaat.
  • Sommige kinderen hebben er baat bij als ze vlak voor de non-REM slaap gewekt worden. Je moet dan wel weten wanneer ze dit punt bereiken. Houd een dagboekje bij zodat je weet hoe laat jouw kindje de nightterror krijgt. 

BabyBaby

Hanneke's Mamapraatje
Hoi mama, leuk dat je er bent. Mijn naam is Hanneke en ik woon in Zoetermeer met mijn twee jongens (3&5) en partner. Die eerste tropenjaren waren heftig! Google was mijn beste vriend. Ik was vaak op zoek naar tips, ervaringen en handige producten om het mama leven wat eenvoudiger te maken. Ik zocht een plek voor een praatje, een Mamapraatje! Zo is deze site ontstaan. Ik help je graag in je zoektocht, je staat er niet alleen voor. Mamapraatje is er voor je. Liefs Hanneke