5 tips voor Mindfulness

5 tips voor mindfulness
5 tips voor mindfulness

Mindfulness hoeft niet lastig te zijn. Een stukje bewustwording en tijd voor bezinning kan je eenvoudig toepassen in je dagelijkse leven met een paar eenvoudige tips. Ik deel ze graag met je.

Tip 1: Mediteer

Mediteren is niet zweverig en je kan er heel veel voordelen van hebben. Je zal lekkerder slapen, je ervaart minder stress en je leert meer te focussen. Je leert ook om je gedachtes beter te begrijpen en er de baas over te worden. Mediteren hoeft niet lang te duren. Een simpele ademhalingsoefening van een paar minuten draagt al bij aan meer mindfulness. Lees er meer over!

Tip 2: Wees je bewust van je omgeving

Bewust van je omgeving. Tja goede tip maar hoe doe je dat? Zoek het in kleine dingen. Maak het jezelf niet te ingewikkeld. Bewust zijn van je omgeving kan zitten in minder schermtijd (tip 3). Hierdoor krijg je de kans om eens echt om je heen te kijken.

Ga eens naar buiten. Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Wat voel je? Loop niet zomaar. Zit niet zomaar. Nee, neem deze vragen mee wanneer je iets gaat doen, of als je gewoon niets gaat doen. Stel jezelf een aantal keer per dag deze vragen en je zal al veel minder “in je hoofd zitten”.

Wil je hier meer over weten? Ik deelde een aantal boekentips in deze blog!

Tip 3: Minder schermtijd

Meer in het nu leven bereik je door onder andere minder schermtijd in te lassen. Want op het moment dat je met je telefoon bezig bent, ben je niet bezig met de dingen om je heen. Je ziet niet meer wat er om je heen gebeurd. Hierdoor vliegt de tijd voorbij en komen er veel prikkels op je af.

Internetfasting is een manier wat je kan helpen bij het minderen van schermtijd. Kies een bepaalde periode op de dag wanneer je online mag zijn. Bijvoorbeeld tussen 12:00u en 15:00u. De rest van de dag zet je de wifi en internet uit. Je zal zien dat dit rust geeft. Internet uitzetten betekent natuurlijk niet dat je niet meer bereikbaar bent. Je kan gewoon gebeld worden.

Tip 4: Doe aan yoga

Yoga is een heerlijke sport welke bijdraagt aan body en mind. Een momentje van rust voor jezelf creëren middels yoga helpt je met beide benen op de grond te zetten. Yoga heeft heel veel voordelen, zo helpt het stress verminderen en je hoofd leeg te maken.

Je kan yoga ook prima vanuit huis doen. Tegenwoordig zijn er hele goede online cursussen te volgen waarbij je vanuit huis kennis kan maken met yoga en echt kan werken aan een meer mindfulness leven. Ik schreef een blog over de voordelen van yoga!

Tip 5: Ga meer naar buiten

Ga naar buiten! Wij mensen dreigen steeds minder naar buiten te gaan terwijl alle elementen van de natuur juist zo goed voor je zijn. Wist je dat frisse lucht goed is voor je luchtwegen, spijsvertering en je ogen? Laat je telefoon thuis en gebruik al je zintuigen om het buiten leven te ervaren.

Even weg uit de sleur, even gedachte op 0 en gewoon wandelen. Dit is niet alleen goed voor je mind, maar ook voor je body want je bent lekker in beweging en dat is goed voor je. Dit inspireert ook gelijk om bij thuiskomst de gezonde levensstijl door te pakken en lekker voor je gezin een gezonde maaltijd te koken!

BoekenBoeken

Hanneke's Mamapraatje
Hoi mama, leuk dat je er bent. Mijn naam is Hanneke en ik woon in Zoetermeer met mijn twee jongens (3&5) en partner. Die eerste tropenjaren waren heftig! Google was mijn beste vriend. Ik was vaak op zoek naar tips, ervaringen en handige producten om het mama leven wat eenvoudiger te maken. Ik zocht een plek voor een praatje, een Mamapraatje! Zo is deze site ontstaan. Ik help je graag in je zoektocht, je staat er niet alleen voor. Mamapraatje is er voor je. Liefs Hanneke